اناجیل واعمال رسولان رسالات پولس رسول رساله عبرانیان رساله یعقوب رسالات پطرس رسول رسالات یوحنا رسول رساله یهودا کتاب مکاشفه
انجیل متی رومیان افسسسیان دوم تسالونیکیان عبرانیان یعقوب اول پطرس اول یوحنا یهودا مکاشفه
انجیل مرقس اول قرنتیان فیلیپیان اول تیموتاوس دوم پطرس دوم یوحنا
انجیل لوقا دوم قرنتیان کولسیان دوم تیموتاوس سوم یوحنا
انجیل یوحنا غلاطیان اول تسالونیکیان تیطس
اعمال رسولان فلیمون
فهرست کلام خدا: عهد جدید X   پنجره را ببندید




انجیل متی (فصل ۱۰)

دوازده رسول مسیح
1 و دوازده شاگرد خود را طلبیده، ایشانرا بر ارواح پلید قدرت داد که آنها را بیرون کنند و هر بیماری و رنجی را شفا دهند. 2 و نامهای دوازده رسول این است، اوّل شمعون معروف به پطرس و برادرش اندریاس؛ یعقوب بن زِبِدی و برادرش یوحنّا؛ 3 فِیلپُّس و برتولما؛ توما و متّای باجگیر؛ یعقوب بن حلفی و لبی معروف به تدّی؛ 4 شمعون قانوی و یهودای اسخریوطی که او را تسلیم نمود. 5 این دوازده را عیسی فرستاده، بدیشان وصیّت کرده، گفت، از راه امّت‌ها مروید و در بَلَدی از سامریان داخل مشوید، 6 بلکه نزد گوسفندان گمشده اسرائیل بروید. 7 و چون می‌روید، موعظه کرده، گویید که ملکوت آسمان نزدیک است. 8 بیماران را شفا دهید، ابرصان را طاهر سازید، مردگان را زنده کنید، دیوها را بیرون نمایید. مفت یافته‌اید، مفت بدهید. 9 طلا یا نقره یامس در کمرهای خود ذخیره مکنید، 10 و برای سفر، توشه دان یا دو پیراهن یا کفشها یا عصا برندارید، زیرا که مزدور مستحّق خوراک خود است. 11 و در هر شهری یا قریه ای که داخل شوید، بپرسید که در آنجا که لیاقت دارد؛ پس در آنجا بمانید تا بیرون روید. 12 و چون به خانه‌ای درآیید، بر آن سلام نمایید؛ 13 پس اگر خانه لایق باشد، سلام شما بر آن واقع خواهد شد و اگر نالایق بُوَد، سلام شما به شما خواهد برگشت. 14 و هر که شما را قبول نکند یا به سخن شما گوش ندهد، از آن خانه یا شهر بیرون شده، خاک پایهای خود را برافشانید. 15 هرآینه به شما می‌گویم که در روز جزا حالت زمین سدوم و غموره از آن شهر سهلتر خواهد بود. 16 هان، من شما را مانند گوسفندان در میان گرگان می‌فرستم؛ پس مثل مارها هوشیار و چون کبوتران ساده باشید. 17 امّا از مردم برحذر باشید، زیرا که شما را به مجلسها تسلیم خواهند کرد و در کنایس خود شما را تازیانه خواهند زد، 18 و در حضور حکّام و سلاطین، شما را بخاطر من خواهند برد تا بر ایشان و بر امّت‌ها شهادتی شود. 19 امّا چون شما را تسلیم کنند، اندیشه مکنید که چگونه یا چه بگویید زیرا در همان ساعت به شما عطا خواهد شد که چه باید گفت، 20 زیرا گوینده شما نیستید، بلکه روح پدر شما، در شما گوینده است. 21 و برادر، برادر را و پدر، فرزند را به موت تسلیم خواهند کرد و فرزندان بر والدین خود برخاسته، ایشان را به قتل خواهند رسانید؛ 22 و بجهت اسم من، جمیع مردم از شما نفرت خواهند کرد. لیکن هر که تا به آخر صبر کُند، نجات یابد. 23 و وقتی که در یک شهر بر شما جفا کنند، به دیگری فرار کنید زیرا هرآینه به شما می‌گویم تا پسر انسان نیاید، از همهٔ شهرهای اسرائیل نخواهید پرداخت. 24 شاگرد از معلّم خود افضل نیست و نه غلام از آقایش برتر. 25 کافی است شاگرد را که چون استاد خویش گردد و غلام را که چون آقای خود شود. پس اگر صاحب خانه را بَعْلْزَبُول خواندند، چقدر زیادتر اهل خانه اش را. 26 لهذا از ایشان مترسید زیرا چیزی مستور نیست که مکشوف نگردد و نه مجهولی که معلوم نشود. 27 آنچه در تاریکی به شما می‌گویم، در روشنایی بگویید، و آنچه در گوش شنوید بر بامها موعظه کنید. 28 و از قاتلان جسم که قادر بر کشتن روح نیاند، بیم مکنید، بلکه از او بترسید که قادر است بر هلاک کردن روح و جسم را نیز در جهنّم. 29 آیا دو گنجشک به یک فَلس فروخته نمی‌شود؟ و حال آنکه یکی از آنها جز به حکم پدر شما به زمین نمی‌افتد. 30 لیکن همهٔ مویهای سر شما نیز شمرده شده است. 31 پس ترسان مباشید زیرا شما از گنجشکان بسیار افضل هستید. 32 پس هر که مرا پیش مردم اقرار کند، من نیز در حضور پدر خود که در آسمان است، او را اقرار خواهم کرد. 33 امّا هر که مرا پیش مردم انکار نماید، من هم در حضور پدر خود که درآسمان است او را انکار خواهم نمود. 34 گمان مبرید که آمده‌ام تا سلامتی بر زمین بگذارم. نیامده‌ام تا سلامتی بگذارم، بلکه شمشیر را. 35 زیرا که آمده‌ام تا مرد را از پدر خود و دختر را از مادر خویش و عروس را از مادر شوهرش جدا سازم. 36 و دشمنان شخص، اهل خانهٔ او خواهند بود. 37 و هر که پدر یا مادر را بیش از من دوست دارد، لایق من نباشد و هر که پسر یا دختر را از من زیاده دوست دارد، لایق من نباشد. 38 و هر که صلیب خود را برنداشته، از عقب من نیاید، لایق من نباشد. 39 هر که جان خود را دریابد، آن را هلاک سازد و هر که جان خود را بخاطر من هلاک کرد، آن را خواهد دریافت. 40 هر که شما را قبول کند، مرا قبول کرده و کسی که مرا قبول کرده، فرستنده مرا قبول کرده باشد. 41 و آنکه نبی ای را به اسم نبی پذیرد، اجرت نبی یابد و هر که عادلی را به اسم عادلی پذیرفت، مزد عادل را خواهد یافت. 42 و هر که یکی از این صغار را کاسه ای از آب سرد محض نام شاگرد نوشاند، هرآینه به شما می‌گویم اجر خود را ضایع نخواهد ساخت.




تفسیر فشرده آیات



1 در ملکوت هزار ساله مسیح لعنت گناه و فعالیتهای شیطان خاتمه خواهد پذیرفت. دراینجا این قدرت و اقتدار، نمونه و شمّه ای است از آنچه که در آینده در ملکوت هزار ساله مسیح بر روی زمین واقع خواهد شد(اشعیاء۲۰:۶۵-۲۵؛ مکاشفه۱:۲۰-۳ ). 2 نام پِطْرُس در لیست اسامی رسولان مسیح همیشه در اول و نام یهودای اسخریوطی(کسی که به مسیح خیانت کرد) در آخر ذکر شده است. اسامی رسولان در سه گروه چهار نفره تقسیم شده اند. همیشه این گروهها یکسان بوده و نام اولین نماینده هر گروه یکی است. اولین گروه پطرس، آندریاس(برادر پطرس)، یوحنا و یعقوب(برادر یوحنا) که از شهر بیت صیدا بودند ولی محل سکونت و کسب و کار آنها (ماهیگیری) در کفر ناحوم بود. این گروه، نزدیکترین افراد به مسیح بودند. گروه دوم فیلیپس، برتولوما، توما و متی باجگیر بودند. فیلیپس از شهر بیت صیدا همان شهر پطرس و اندریاس بود. برتولما یعنی پسر تولوما و نام خاص نیست وهمان نتنائیل است(یوحنا۴۵:۱). لقب توما «دوقلو» بود(یوحنا۱۶:۱۱). شغل سابق متی باجگیر بود)خراجگیران کسانی بودند که به نمایندگی از حکومت روم از مردم یهود مالیات جمع آوری می کردند) و نامش قبل از ایمان به مسیح لاوی بود. گروه سوم عبارتند از یعقوب بن حَلْفی، تِدی (همان یهودا پسر یعقوب لوقا۶:۱۶)، شمعون قانوی یا (غیور) و یهودای اسخریوطی بودند. همه شاگردان مسیح بجز یهودای اسخریوطی(یعنی مردی از خریوط) از منطقه جلیل(منطقه شمالی اسرائیل) بودند؛ احتمالا یهودای اسخریوطی از منطقه یهودا(منطقه جنوبی اسرائیل) بود. در عهد جدید چهار شخص به نام یعقوب وجود دارند۱- یعقوب رسول برادر یوحنا ۲-یعقوب بن حَلْفی( احتمالا همان یعقوب کوچک در مرقس۴۰:۱۵) ۳- یعقوب پدر یهودا یا تدی رسول(لوقا۱۶:۶)۴-یعقوب برادر ناتنی عیسی مسیح(غلاطیان۱۹:۱؛ مرقس۳:۶) که رساله یعقوب در عهد جدید از اوست و یکی از ارکان مهم کلیسای اورشلیم در بدو تاسیس کلیسا بود. در تاریخ آمده است که در حین جفای کلیسای اورشلیم، یهودیان متعصب وی را از بالای معبد اورشلیم به پایین پرتاب کرده و به شهادت رساندند. 3 تِدّی یا تدای، همان یهودا پسر یعقوب است که در (لوقا۱۶:۶؛ اعمال۱۳:۱) مذکور است. 4 شمعون قانوی، همان شمعون غیوراست(لوقا۱۵:۶). وی قبل از پیروی از مسیح عضو گروه «غیور» بود که هدفشان خاتمه دادن به تسلط روم بر اسرائیل بود. اعضای این گروه بشدت وطن پرست بود. 5 از آیه ۵ تا ۱۱:۱ دومین مبحث از پنج مبحث انجیل متی شروع می شود. رسولان مسیح در اولین سفر بشارتی خود می بایست به شهرهای یهودی نشین می رفتند. این سفر جنبه تعلیمی و آموزشی برای شاگردان مسیح داشت. بعد از مرگ و رستاخیز مسیح، مسیح به شاگردانش ماموریت می دهد تا به اقصاء نقاط جهان رفته و پیغام انجیل را به همه مردم برسانند(اعمال رسولان۸:۱؛ متی۱۹:۲۸). 7 تا قبل از مرگ و رستاخیز مسیح، پیغام انجیل هنوز تکمیل نشده بود و شاگردان مسیح درک کاملی از مسیح و تعالیمش نداشتند. بنابراین عیسی آنان را مامور می کند تا در ابتدا پیغام ملکوت آسمان را که در مورد ظهور مسیح، پادشاه موعود یهود بود به قوم یهود اعلام کنند. 8 معجزات و شفاها نه تنها درستی پیغام الهی رسولان را ثابت می کرد بلکه شمهّ ای بود از آنچه که در آینده در ملکوت مسیح حاکم خواهد بود یعنی لعنت گناه برداشته خواهد شد و طبعا بیماری و مرگ که از نتایج گناه هستند برطرف خواهند شد. بدون شک اگر شاگردان معجزات و شفاها را در مقابل دریافت پول انجام می دادند، بسیار ثروتمند می شدند ولی این موضوع پیغام انجیل را خدشه دار می ساخت زیرا انجیل، خبر خوش نجات از گناه و کسب حیات جاودانی است که بطور رایگان از طریق فیض خدا و ایمان به مسیح حاصل می شود؛ بنابراین مسیح صریحا این مسئله را قدغن می کند. 9و10 در این سفر بشارتی که جنبه آموزشی نیز داشت، رسولان برای برآوردن احتیاجات خود کاملا وابسته به خداوند بودند. دستورالعمل مسیح در حمل ضروریات زندگی برای شاگردانش در این ماموریت بخصوص با ماموریتهای بعدی تفاوت دارد(لوقا۳۶:۲۲). 13 «سلام» یا «شالوُم» به اَرامی به معنی آرامش و صلح است. 14 اعلام پیغام ملکوت خدا اولویت زندگی شاگردان مسیح بود. تکان دادن گرد و خاک پاها، امری مرسوم در اسرائیل قرن اول میلادی بود. وقتی که یهودیان از سرزمینهای غیر یهودی به اسرائیل برمی گشتند قبل از ورود به یهودیه گرد و خاک لباسهای خود را تکان می دادند تا سرزمین مقدس خود را با خاک سرزمین بیگانگان و بت پرستان نجس نسازند که البته تا حدی جنبه نمادین داشت. با انجام این کار شاگردان بطور غیر مستقیم این پیغام را به یهودیان می دادند که آنها هیچ فرقی با بت پرستان و کافران ندارند. 15 سَدوم وغموره شهرهایی بودند که بدلیل گستردگی گناه همجنسگرایی ساکنانش با آتش الهی نابود شدند(پیدایش۱:۱۹-۲۹). 16 گرگ ها، اشاره به معلمین دروغین و کاذب است که در پی دریدن گوسفندان گله (مریدان و پیروان) هستند. توصیه مسیح به شاگردان در ماموریت اعلام پیغام انجیل این بود که آنان با هوشیاری و حکمت از خطرات احتمالی دوری بجویند و هنگام رویارویی با دشمنان و مخالفین از خشونت و مقاومت با آنان بپرهیزند. 17 توجه کنید که آیات ۱۷ تا ۴۲ بیشتر اشاره ای است به وقایع آینده که بعد از صعود مسیح به آسمان برای پیروانش و همچنین در زمانهای آخر پیش از آمدن ثانویه مسیح اتفاق خواهند افتاد. اینها وقایعی هستند که در طول دوره کلیسا(از زمان تشکیل کلیسا در روز پنطیکاست تا زمان ناپدید شدن کلیسا از روی زمین) و در طول دوره هفت سال حکومت دَجال(ضد مسیح) تا قبل از آمدن ثانویه مسیح و برقراری حکومت هزار ساله مسیح اتفاق خواهند افتاد. بنابراین در اینجا مخاطبین صرفا رسولان مسیح نیستند بلکه همه ایمانداران در طول تاریخ فوق الذکر است. برخی از این نبوتها در کتاب اعمال رسولان تحقق پیوسته اند. 18 (اعمال رسولان ۱۵:۹) 19و20 (یوحنا۲۵:۱۴و۲۶) 21و22 جهان بینی، ارزشها و طرز زندگی ایمانداران با سیستم جهان در تضاد است و برای بی ایمانان قابل درک نیست(یوحنا۱۸:۱۵-۲۱). یکی از نشانه های ایمان واقعی این است که تا به آخر وفادار است(یوحنا۲۷:۱۰-۳۰). 23 به آیه۱۷ مراجعه شود. 24و25 (یوحنا ۲۰:۱۵-۲۵) بَعلْزِبول نام بُتی در فلسطین بود که یهودیان آن را برای شیطان (رئیس دیوها) نیز بکار می بردند. 29و30 این آیات حاکمیت و پادشاهی مطلق خدا را بر همه چیز نشان می دهند. 34 پیغام انجیل، پیغام صلح و آشتی بین خدا و انسان گناهکاراست که به صلح و آشتی انسان با خودش و دیگران نیز منجر می شود. یکی از پیامدهای پیغام انجیل، تضادی است که بین ایمانداران و مردم جهان از نقطه نظر جهان بینی، ارزشها وطرز زندگی به وجود می آید و باعث جدایی بین این دو گروه می شود. یهودیان بسیار مذهبی قرن اول میلادی که ادعا می کردند بسیار خدا پرست هستند و برای قرنهای متمادی منتظر ظهور مسیح موعود بودند با وجود شواهد انکار ناپذیر، عیسی را رد کرده و مصلوبش نمودند. 35و36 (میکا نبی۶:۷) 38 صلیب در ذهن شاگردان مسیح طبعا به معنی مرگی فجیع و دهشتناک بود. پیروان واقعی مسیح با داشتن حیات جاودانی و نجات ابدی از مرگ فیزیکی هراسی ندارند(متی۲۴:۱۶؛ مرقس۳۴:۸؛ لوقا۲۳:۹، ۲۷:۱۴). 40 (یوحنا۲۳:۵) 42 صغار در اینجا اشاره به شاگردان و ایمانداران به مسیح است.

فصول 1 2 3 4 5 6 7
انجیل متی 8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28

راهنمایی           پنجره را ببندید X

با کلیک روی شماره آیات، تفسیر آنها را انتهای متن مطالعه کنید و با کلیک مجدد روی شماره آیات در بخش تفسیر به مکان اول در متن کتاب مقدس برگردید. برخی از آیات به دلیل وضوح معنایی تفسیر نشده اند و با کلیک روی شماره آنها اتفاقی نمی افتد.
همچنین با کلیک روی کلمات آبی رنگ و نگاه داشتن ماوس روی آنها در متن کتاب مقدس اطلاعات بیشتری در مورد آن کلمه در پنجره ای دیگر ظاهر می شود که با حرکت ماوس از روی کلمه آبی رنگ، آن پنجره بسته می شود.